ادامه جوابها
کمق(کموک تورکلری)
کموک تورکلری
دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:, :: 17:48 :: نويسنده : گودرز غلامی

آقای کریمی 94/8/18 :

سلام علیکم بنده ناسیونالیست نیستم بگویم کمق بهترین سرزمین ومکان جهان است ولی چند سال پیش ماموریتی باهمکاران به کل نقاط ایران داشتیم همگی پس ازبررسی همه جانبه به این نتیجه رسیدیم سرزمین آذربایجان از هر جهت بهترین است .ودر آذربایجان کمق سنبل است قبول بفرمائید الان هم اگر قبول نکنیدبعدها می پذیرید .

کوموک لی :

ببخشید خانم اسماعیلی مگه انسان چقدر عمر میکنه که بشینه صبر کنه تا امکانات به روستا بیاد خیلی از امکانات هست که تا صد سال دیگه هم به روستا نمیاد . مهاجرت امری طبیعیه که از گذشته های دور رواج داشته و خواهد داشت و هر کسی دلیلی برای رفتن از روستا داره . ولی این دلیل نمیشه از وطن اصلی خود تعریف و تمجید نکنه .

خانم اسماعیلی 94/8/18 :

با سلام خدمت آقای کریمی .روستا اون موقع دلنشین بود که مهر وصفایی بود وسردی زمستانها با گرمی دلهای مردم فروکش میکرد نداری ومشقت بخاطر ارتباط بیش از حد جایی تو اذهان مردم باز نکرده بود ولی در حال حاضرکمبود امکانات از یه طرف ونبود صفای قدیمی وصله ارحام از طرف دیگه دل این روستا رو به درد آورده باید یه سال کامل ساکن باشیم تا نظر قطعی بدیم نه هر سه ماهی یه هفته بیای از دست آلودگی صوتی که به آرامش کاذب برسیم بعد بگیم روستا برای ماندن خوبه.

 

گودرز :

البته صرف مهاجرت را نباید بد دانست واین مغایر با علاقه به زادگاه نیست چون حدیث داریم که میفرماید اگر یه جایی زندگی بر شما و اهل تان سخت شد هجرت کنید. پدر من تا لحظه مرگ میگفت میخوام برم به روستا ولی من میدانم از بد حادثه ترک وطن کرده بود نه برای خوش گذرانی ، 

 

سلیم 94/8/19 :

یادمه یه دوره ای بین سالهای 67 و 68 که سالهای پایانی جنگ بود و صدام حسین لعین تهران رو موشک باران میکرد در یک هوای بارانی توی کلاس نشسته بودیم که یه موشکی به جنوب تهران برخورد کرد و کل مدرسه لرزید و بعد از چند دقیقه ناظم مدرسه اومد و در کلاس رو زد و گفت مدرسه تعطیل است بروید خانه ! و بعد دیگر به مدرسه برنگشتیم و مدرسه ها تعطیل شد ... یادمه اون سال قرار شد بچه ها از طریق تلویزیون درس بخونند و در امتحانات شرکت کنند اما نمی دانم چرا به تصمیم پدر قرار شد من برای ادامه تحصیل برگردم به روستا ! من به همراه پسردایی علی مهرآور و دو دختر آقا رضا مهرآور برگشتیم به روستا و قرار شد تا پایان سال تحصیلی و پایان موشک باران در روستا بمانیم ... یادمه اون سالها مدرسه پر بود از شاگرد، دختر و پسر، اول ابتدایی تا پنجم ابتدایی و کلاسها هم مختلط بود به جرات می توانم بگویم اون سالها مدرسه ابتدایی روستای کمق حداقل 50 – 60 تا شاگرد داشت سیاستهای 90 سال گذشته حکومتهای پهلوی اول و دوم و جمهوری اسلامی به سمت مصرف گرایی بوده و تولید جایی در اون نداشته و ندارد چه می توان کرد ملتی که تولید نداشته باشد به مرور زمان خالی از هویت و فرهنگ نیز خواهد شد چرا که امروز هویت و فرهنگ یعنی محصول ! بنابراین سیاستها به شکلی بود که جمعیت روستاها برای مصرف کالای غربی به شهرها سرازیر بشوند ... البته در سالهای اخیر تلاش شده با ایجاد امکانات اولیه در روستاها از جمله جاده آسفالت و آب و برق و گاز و تلفن و ... جلوگیری بشه ازمهاجرت روستائیان به شهرها .

پیش بینی من این است که با آگاهی دادن به جوانان روستایی، ایجاد طرح های کار آفرینی، حمایت حکومت که نیاز به تغییر برخی سیاستها دارد، امکان انتقال محصول تولید شده از روستا به شهر، معضل آلودگی هوا و محیط زیست در شهرها،ورشکستگی علم اقتصاد و آلوده شدن سفره های مردم به انواع پولهای ربوی و کثیف و ... به قول پدر روزی خواهد آمد که همه به روستا بازخواهیم گشت و زمین ها و گاو گوسفندهایی را که فروختیم را دوباره خواهیم خرید و مهاجرت معکوس اتفاق خواهد افتاد ... به امید آن روز

 

 

آقای کریمی 94/8/19 :

 نظر بنده موقعیت جغرافیائی واقلیمی وآب وهوای روستای کوموک است ، کوچه ها وروابط اجتماعی وفرهنگی روستا نشینی در شرایط فعلی مقوله دیگر است ،بازهم بنده اعتقاد دارم انسانیت وهمنوع گرائی خیلی بیشتر از کلان شهر هاست ،در تهران انسان زیاد است ولی انسانیت نیست وقتی کسی کنار خیابان میمیرد همه از کنار آن بی تفاوت عبور میکنند اصلا توجهی نمیکنند ولی آن زمان پدرم در روستا مریض شده بود اکثرا آمده بودند وسریع اورا به بیمارستان خلخال رسانده بودند حا لا هم مردم باهم خوب هستند البته گاهی مشکلاتی پیش می آید که در همه جا چنین است بی شک باید قدر یکدیگر را تا دیر نشده بدانیم وسعه صدر داشته .والسلام علیکم ورحمه ....

خانم فرحناز اسماعیلی 94/8/19 :

با سلام خدمت استاد بزرگوار آقای کریمی .
روستا رو اهالی آن باید دلنشین کنن که قبلن این گونه بود الان شده به مثال قدیمی (درین دره تولکی بیگ) عده ای که احترام به بزرگا یادشون رفته ادای بزرگ بودن تو روستا در میارن واین با فرهنگ اصیل کوموک سازگار نیست ووارداتی است واین ابهت روستا رو شکسته است.

 

جناب ارکین 94/8/20:

منیم نظریمه گوزل لیگی تعریف ائتمک شخصی بیر امر دیر و اقای کریمی ده اوز نظرینه اختیاری وار وهچ کیم ده بونا اعتراض ائده بیلمز چون هر کیمین گوزل لیک دن بیر خاص تعریفی وار اما هچ کیم ده نظرین باشقاسینا تحمیل ائده بیلمز.منیمده اوز نظریمه کوموکون طبیعتیندن گوزلین گورمه میشم بو منیم اوز حیس ائتدیگیمدی وکیمسه دیه بیلمز کی من اشتباه ائیله میشم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





حدیث موضوعی